dinsdag 28 februari 2012

BOVAG en RAI hebben andere mening.

AMSTERDAM – De fietsindustrie, verenigd in RAI Vereniging, en de BOVAG, samen met de European Two-Wheelers Retailers’ Association (ETRA), staan lijnrecht tegenover elkaar met betrekking tot de standpunten over de nieuwe Europese regelgeving voor onder andere elektrische fietsen. De industrie is tegen het uitrusten van e-bikes met motoren van meer dan 250W; de vakhandel, verenigd in BOVAG en ETRA, juist voor.

Het Europees Parlement buigt zich de komende weken over een aantal amendementen die de vrijstelling van het vermogen van elektrische fietsen mogelijk maken, maar waarbij de maximale trapondersteuning tot 25 km/u. gehandhaafd blijft.

Vergroting gebruiksmogelijkheden e-bikes
Met de opstelling dat het vermogen van e-bikes niet vrijgegeven mag worden, is de afdeling Fietsen van de RAI Vereniging tegen die amendementen. De ETRA, de Europese koepelorganisatie voor handelaren-verenigingen, waar ook BOVAG bij aangesloten is, is voor vrijgave van het vermogen omdat dit de gebruiksmogelijkheden van e-bikes flink zou vergroten. Elektrische fietsen zouden daarmee beter geschikt zijn in heuvelachtig terrein en voor het vervoer van zware lasten.

Vrijgave vermogen e-bike slecht voor verkeersveiligheid
De afdeling Fietsen van RAI Vereniging vindt dat de vrijstelling van het vermogen van e-bikes " geen enkel doel dient en ten koste gaat van de verkeersveiligheid." RAI Vereniging heeft daarom de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie opgeroepen hier binnen de Raad voor Concurrentievermogen (in Europa verantwoordelijk voor dit onderwerp) tegen te stemmen.

De Europese Commissie heeft een verordening opgesteld die geldende richtlijnen voor gemotoriseerde twee- en driewielers omzet in wetgeving. De tekst van die verordening kan rekenen op instemming van RAI Vereniging. Binnen deze regels wordt gesteld dat een elektrische fiets (een zogenaamde ‘electric power assisted cycle’, oftewel EPAC) niet als motorvoertuig wordt aangemerkt, mits deze aan een aantal criteria voldoet. Eén daarvan is een gemaximeerd vermogen van 0,25 kW. De EPAC is een fiets met regelgeving die bij een dergelijk voertuig aansluit. Dat betekent dat er geen helmplicht geldt en dat EPAC’s gebruik mogen maken van het fietspad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten