In Europa is een nieuwe wetgeving in de maak m.b.t de elektrische fietsen.
De meningen over deze wetgeving zijn verdeeld, zo staan aan de ene kant de fietsfabrikanten verenigd in de RAI, en lijnrecht er tegenover de vakhandel verenigd in de BOVAG.
De fietsfabrikanten zijn tegen het uitrusten van elektrische fietsen met motoren van meer dan 250 watt, de vakhandel verenigd in BOVAG is juist voor.
De fietsfabrikanten vinden dat het vrijgeven van het vermogen van elektrische fietsen geen enkel doel dient en ten koste gaat van de verkeersveiligheid en hebben daarom de minister van economische zaken gevraagd tegen te stemmen in de raad van Europa.
De vakhandel verenigd in BOVAG verwerpt deze stelling en wijzen er o.a op dat de maximale trapondersteuning van 25 km/h gehandhaafd blijft. Maar willen op dit moment niet verder inhoudelijk reageren.
Wat houd de wetgeving in?
De elektrische fietsen mogen uitgerust worden met zwaardere motoren ( dan 250 watt ) echter blijft de maximale snelheid beperkt tot 25 km/h.
Ook zou je niet meer hoeven mee te trappen tot 25 km/h als je dat wil ( soort van elektrische snorfiets ) echter zonder helm en bromfietsverzekering en plaatje.
Voordelen naar mijn mening.
De jeugd die nu nog op die scooters rondscheurt kan het leuk gaan vinden omdat er niet getrapt hoeft te worden.
Alle speciale fietsen waarvoor de fabrikanten de markt te klein vinden om elektrische uitvoeringen voor te maken kan bediend worden.
Denk hierbij aan speciale fietsen zoals Bakfietsen, driewielers, ligfietsen, hele hoge of lage framematen en instappen, deze fietsen kunnen dan d.m.v een ombouwset klantspecifiek worden aangepast.
Nadelen naar mijn mening.
Dat er manieren gevonden gaan worden om de snelheid van de motoren te gaan verhogen, en dit lijkt me niet wenselijk om bijvoorbeeld 45 km/h op een fiets te gaan.
De opstelling van de fabrikanten kan ik me wel voorstellen aangezien ze hun huidige 250 watt-motoren al afstellen op 180 watt om stroom te besparen en de actieradius te verhogen ( wat wel moet aangezien ze inkopen bij C-kwaliteits accu fabrikanten zoals Phylion ).
Als er dan kleine fabrikanten ( zoals ik ) www.fmhmotor.nl op de markt komen die wel het bereik en de hoge actieradius kunnen leveren met een echte 250 watt-motor dan komt de marge van de fabrikanten onder druk ( want als het leverbaar is-zelfs via de conculega- dan gaat de consument het verlangen en dan moeten de fabrikanten ook wel A-kwaliteit gaan leveren, met bijbehorend prijskaartje).
Dus mocht u geinteresseerd zijn in een echte 250 watt-motor met hoge prestaties en actieradius en wilt u gewoon A-kwaliteit techniek neem dan eens een kijkje op
www.ombouwsetelektrischefiets.nl
en maak eens een afspraak om te komen proeffietsen.
Binnenkort organiseren wij ook weer de Lente-opstapdagen, maar hier volgende week meer over.
Met vriendelijke groet,
Marcel Foederer
woensdag 29 februari 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten